Kastella

2008-12-14
01:42:23

Lucia =)


Lucia
firas den 13 december och markerar tillsammans med advent inledningen på julfirandet. Innan den gregorianska kalendern infördes under 1700-talet inföll lucia samtidigt som vintersolståndet på norra halvklotet. Traditionen har genomgått flera olika faser av tillägg, och det var först under det tidiga 1900-talet som den blev allmänt spridd i Sverige.

Traditionen som förekommer i Sverige har spritt sig från Västergötland och Värmland till hela Sverige och under 1900-talet också till andra områden såsom finlandssvenska områden i Finland, som Åland, och i viss mån även till Danmark, Norge, samt bland svenskättade i USA. Lucia är ett sicilianskt namn som betyder den ljusa och kommer av latinets lux, lucis, som betyder ljus.

I Italien firas Lucia genom att barnen lämnar över mat till Lucia och till den "flygande åsnan" som hjälper henne att ge presenter. Om de råkar se henne kommer hon enligt sägnen att kasta aska i deras ögon, så att de blir tillfälligt blinda.

Nu vet ni ;)

Min lucia friades med att jag vaknade klockan 15.00 efter en sleten natt . Sedan 16.00 stack jag på lucia / jul show i habo . Det höll på till ca 20.00 . Skit bra var det, skönt att få lite julstämmning också. Efter det så stack jag , mormor och mamma till maxi och köpte med oss mat till mormor , GÖTT ! . Och nu från klockan 22.00 - 00.45 så har jag och mamma spelat RockBand ;)


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: